Senin, 13 Juni 2011

Nilai Filosofi, Makna Pakaian Melayu Kepri

Fhoto bersama seusai memperagakan berpakaian baju kurung melayu di Pamedan. Kami Mahasiswa/i UMRAH. Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan (B. Indonesia) di bawah bimbingan Ibu Dra.Tety Kurmalasari, M.Sc. selaku Dosen mata kuliah Tradisi Melayu. bila berbicara masalah tradisi maka, banyak sekali yang dapat dibicarakan namun pada kesempatan ini kita akan membicarakan masalah pakaian baju kurung dan tata cara pemakaiannya.

Dalam Budaya Melayu kita mengenal tiga jenis pakaian yang biasa dipakai oleh orang melayu laki-laki.
1. Baju kurung gunting Cina
2. Baju kurung teluk Belang
3. Baju kurung cekak musang
Dilihat dari nama ketiga baju ini saja kita sudah dapat menilai bahwa melayu mempunyai ciri khas tersendiri. Apa yang tesirat dibalik nama tersebut, sebelum kita menjelas secara detail mari kita lihat dulu empat orang pemuda yang telah memperagakan dan menguraikan tata cara berpakaian baju kurung tersebut.

 Empat sekawan ini merupaka peserta yang kedua dalam memperagakan tata cara berpakaian melayu, fhoto ini di ambil seusai penampilan kami.

Nilai Filosofi, Makna Pakaian Melayu Kepri

Suatu karya seni disebut indah apabila pertama dibuat dengan baik dan kedua mempunyai makna. sebagai suatu hasil kebudayaan, Baju Melayu Kepulauan Riau idealnya hendaklah molek dilihat dari jauh dan molek pula dipandang dari dekat, indah menurut pemandangan mata dan hati, dibuat dengan baik dan mempunyai makna-makna yang terkandung dalam lambang-lambang.
Bagi orang Melayu, pakaian selain berfungsi sebagai penutup aurat dan pelindung tubuh dari panas dan dingin, juga menyerlahkan lambang-lambang. Lambang-lambang itu mewujudkan nilai-nilai terala (luhur) yang dijunjung tinggi oleh masyarakatnya.
Dengan bersebatinya lambang-lambang budaya dengan pakaian, kedudukan dan peran pakaian menjadi sangat mustahak dalam kehidupan orang Melayu. berbagai ketentuan adat mengatur tentang bentuk, corak (motif), warna, pemakaian, dan penggunaan pakaian. Ketentuan-ketentuan adat itu diberlakukan untuk mendidik dan meningkatkan akhlak orang yang memakainya.
Pakaian Melayu dari ujung kaki sampai ke ujung rambut ada makna dan gunanya. ”Semuanya dikaitkan dengan norma sosial, agama, dan adat-istiadat sehingga pakaian berkembang dengan makna yang beraneka ragam. Makna pakaian melayu juga dikaitkan dengan fungsinya, yaitu pakaian sebagai penutup malu, pakaian sebagai penjemput budi, dan pakaian sebagai penolak bala.
Pada kaum laki-laki terdapat tiga jenis pakaian adat melayu. Pertama, baju melayu cekak musang yang terdiri dari celana, kain dan songkok. Baju ini biasa digunakan pada acara-acara keluarga seperti kenduri.
Kedua baju melayu gunting cina, baju ini biasa digunakan dalam sehari-hari dirumah untuk mengadakan acara yang tak resmi. Dan ketiga, baju melayu teluk belanga, baju ini terdiri dari celana, kain sampin dan penutup kepala atau songkok.
Sedang pakaian kaum perempuan ada dua yaitu pertama baju kurung, yang terdiri atas kain, baju dan selendang. Selendang dipakai dengan lepas di bahu dan biasanya tak melingkar di leher pemakai. Dan kedua, baju kebaya labuh, ynag terdiri atas kain, baju dan selendang.
Panjang lengan baju kira-kira dua jari dari pergelang an tangan sehingga gelang yang dikenakan kaum perempuan kelihatan. Lebar lengan baju kira-kira tiga jari dari permukaan lengan. Kedalaman baju bervariasi dari sampai batas betis atau sedikit ke atas.
Bagi perempuan dalam berpakaian dilengkapi dengan siput (sanggul) yang terdiri atas tiga macam yaitu, siput tegang, siput cekak, dan siput lintang. dan tudung atau penutup kepala.

Kita lanjut pembicaraan kita.
1. Baju kurung gunting Cina
Pakaian ini dikenakan sehari-hari dirumah, pakaian santai, pakaian biasa.
2. Baju kurung teluk belanga.


Baju kurung Teluk Belanga mempunyai leher berbentuk bulat dan belahan di hadapan sepanjang lima inci. Pada keliling tebukan leher baju, dilapik dengan kain lain dan dijahit Lembat halus, manakala pada bahagian pinggir bulatan itu dijahitkan Tulang belut halus. Pada bahagian pangkal belahan dibuat tempat pengancing baju iaitu Rumah kancing dengan menggunakan jahitan benang yang dinamakan jahitan Insang pari.

Potongan lengan baju ialah panjang dan longgar serta berkekek sapu tangan atau berkekek gantung. Potongan bahagian badan pula lurus dan kembang di bawah.  Baju ini biasanya dipakai dengan lehernya dikancing dengan satu butang. Biasanya butang yang digunakan berwarna emas atau perak atau berbatu berlian atau batu lain yang bernilai. Jika kancing yang digunakan diikat dengan sebiji batu dipanggil sebagai kancing Garam sebuku dan jika diikat dengan beberapa batu dipanggil kancing Kunang-kunang sekebun.
2. Baju kurung cekak musang.

Menurut buku Pakaian Patut Melayu, baju kurung ini telah diperkenalkan pada tahun 1930-an oleh Tuan Haji Osman (juga dikenali sebagai Tuan Busu) yang tinggal di Teluk Belanga.
Baju ini dipengaruhi oleh baju gamis atau kamis (jubah jemaah haji). Tuan Busu telah memendekkan jubah hingga ke paras punggung dan diubahsuai mengikut bentuk baju kurung Teluk Belanga. Baju kurung ini berbentuk seperti baju kurung Teluk Belanga, kecuali bahagian lehernya tegak dan bahagian belah baju dihadapannya tertutup. Bahagian leher baju ini dikancing dengan tiga, lima, tujuh atau sembilan butir butang. Pada masa sekarang baju kurung versi lelaki lebih dikenali dengan nama baju Melayu. Baju ini juga pernah dicatatkan dalam buku Life and Customs oleh R.O. Winstedt yang dipetik daripada Logan, J. I. A. cetakan tahun 1909 mengenai baju yang dinamakan Baju kurung Chikah Munsang.

Didalam berpakaian baju kurung ini tidak akan sempurana bila tidak disertai dengan kain samping dan tanjak. buat sementara disini baru di muat gambaran umum, karena dalam tradisi berpakaian ini syarat makna jadi semua memiliki makna tersendiri mulai dari bentuk, warna, corak motif, dan lainnya. rinciannya akan dimuat pada lain waktu.